Woningaanpassing voor handicap

Het kan voorkomen, dat u vanwege een plotselinge ziekte of opgelopen handicap problemen ondervindt met het gebruik van uw huidige woning. In dit geval bestaat de mogelijkheid uw woning zo aan te passen dat u er toch kunt blijven wonen. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een verbouwing van de badkamer (badkuip wordt doucheruimte), het verwijderen van drempels of het plaatsen van drempelhulpen.

Onder woningaanpassingen vallen echter ook voorzieningen zonder hak- en breekwerk, zoals het plaatsen van een traplift of een badlift, een opklapbare douchezit of beugels voor de douche of het toilet. Als de huidige woning niet aangepast kan worden of een aanpassing onevenredig duur is, kan worden overwogen om te verhuizen naar een geschiktere of een eenvoudiger aan te passen woning. In dit geval kan via de gemeente een verhuiskostenvergoeding worden verstrekt.

Indien u denkt in aanmerking te komen voor een aanpassing van uw woning, dan kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van de gemeente. Hier kunt u via een aanvraagformulier een verzoek indienen voor een woningaanpassing. De medewerker(s) van het Wmo-loket zal/zullen dan in overleg met een arts en/of een bouwkundig-ergonomisch adviseur contact met u opnemen en beoordelen welke aanpassingen noodzakelijk zijn.

Vervolgens zal aan Woningstichting Vaals opdracht worden gegeven de aanpassing uit te voeren.

Voor het doen van een aanvraag kunt u contact opnemen met de medewerkers van het Wmo-loket van de gemeente Vaals, via telefoonnummer 043-3068534. Dit nummer is dagelijks bereikbaar van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 16.00 uur.

De openingstijden van de balie van het Wmo-loket zijn: maandag- en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur. U kunt dan binnen lopen zonder afspraak (inloopspreekuur).

Kunt u niet persoonlijk langskomen dan kunt u natuurlijk altijd telefonisch een afspraak maken.